piątek, 26 czerwca 2009

T-Square - Natural


T-Square (T-スクェア、ティー・スクエア) należy do ścisłej czołówki najbardziej popularnych japońskich zespołów fusion. Pierwotnie (od 1976 roku) nazywali się The Square, zmieniając nazwę przy okazji pierwszego koncertu w USA w 1988 roku. Czasem, np. przy okazji jakiegoś koncertu czy współprodukcji wracają do pierwszej nazwy. T-Square pochodzi od angielskiej nazwy narzędzia kreślarskiego u nas znanego jako przykładnica. Motyw tego narzędzia wykorzystany został w logo zespołu.
Specjalizują się w połączeniu rocka i jazzu (jazz-rock) z mocnym podkreśleniem rocka, który to czasem przyjmuje lekko garażową formę, innym razem mocno progresywną, niekiedy łącząc atrybuty glam rocka z brit popem itd. Grupa w brzmieniu jest bardzo elastyczna, ale mimo to zachowuje własny charakterystyczny sposób grania, jakby metkę którą przykleja przy każdym tworzonym utworze. Jako jeden z niewielu zespołów na świecie T-Square używa w swoim repertuarze instrumentu EWI (Electronic Wind Instrument), co poszerza znacznie unikalność brzmienia granych utworów.
Zespół założyli w 1976 roku gitarzysta Masahiro Andoh i saksofonista Takeshi Itoh. Skład zespołu ulegał ciągłym zmianom, jednak najważniejsze dla ogólnego rozwoju i zmian w brzmieniu były te na miejscu saksofonisty, jako że w głównej mierze ten instrument zajmował przewodnią linię w większości utworów. W 1991 roku T-Square opuścił Takeshi Itoh, którego miejsce zajął Masato Honda (dzisiaj jest to jeden z czołowych saksofonistów/flecistów w Japonii, z talentem w skali światowej), grając z zespołem do 1998 roku kiedy to zdecydował rozpocząć udaną solową karierę. Na pożegnanie Takeshiego i przywitanie Masato, został zorganizowany i nagrany koncert "Farewell & Welcome", na którym występowali obaj muzycy. W 1998, pod odejściu Hondy, zespół na jego miejsce wybrał Takahiro Miyazakiego, który pograł z grupą tylko trochę ponad 2 lata -Takeshi Itoh postanowił wznowić pracę z T-Square i przejął ponownie swoje dawne obowiązki od 2001 roku i wypełnia je po dzień dzisiejszy.

Obecny, stały skład zespołu to:

- Masahiro Andoh (gitary),
- Takeshi Itoh (saksofon, EWI),
- Keizoh Kawano (gitara basowa)
- Satoshi Bandoh (perkusja).

Rozpis członków zespołu wg miejsc i lat działalności:

Gitarzyści:

- Masahiro Andoh (1978-dziś)
- Yuhji Mikuriya (1978)

Basiści:

- Yuhji Nakamura (1978-1980)
- Toyoyuki Tanaka (1981-1986, 2003, 2008)
- Mitsuru Sutoh (1987-2000, 2003, 2008)
- Katsuji Morioka (2004-2005)
- Shingo Tanaka (2005-2007, 2009-dziś)

Perkusiści:

- Michael S. Kawai (1978-1979)
- Jun Aoyama (1980)
- Tohru Hasebe (1982-1985)
- Hiroyuki Noritake (1986-2000, 2003)
- Satoshi Bandoh (2004-dziś)

Klawiszowcy:

- Miyagi Junko (1978-1979)
- Shiro Sagesu (1978)
- Daisaku Kume (1980-1981)
- Hirotaka Izumi (1982-1997, 2003)
- Tadashi Namba (1998)
- Keiji Matsumoto (1998-2000)
- Keizoh Kawano (2004-dziś)

Saksofoniści (również gra na flecie i EWI):

- Takeshi Itoh (1978-1990, 2000-dziś)
- Masato Honda (1991-1998)
- Takahiro Miyazaki (1998-2000, 2008-dziś)

Perkusjoniści (dodatkowe instrumenty perkusyjne oraz perkusja latynoska)

- Kiyohiko Semba (1978-1980)

Najbardziej znanymi utworami zespołu są m.in: "Truth", "Megalith", "Amaranth", "Takarajima", "Japanese Soul Brothers", "Omens of Love" oraz "Knight's Song". "Truth" stał się motywem przewodnim japońskich wyścigów Formuły 1.
Muzycy z T-Square często udzielali się przy produkcji ścieżek dźwiękowych i aranżacji na potrzeby gier wideo. Na przykład Masahiro Andoh jest również kompozytorem muzyki z gier i z pod jego ręki wypłynęły m.in. ścieżki dźwiękowe gier z serii Arc the Lad oraz Gran Turismo. Masato Honda występował gościnnie przy produkcji albumów z serii Konami Perfect Selection.
Poza tym Masato Honda wszedł w skład The Seatbelts, jazzowej formacji która po okiem Yoko Kanno nagrała m.in OST do serii anime Cowboy Bebop.

Dyskografia:

- Lucky Summer Lady (1978)
- Midnight Lover (1978)
- Make Me a Star (1979)
- Rockoon (1980)
- Magic (1981)
- 脚線美の誘惑 (1982)
- うち水にRainbow (1983)
- Adventures (1984)
- Stars and the Moon (1984)
- RESORT (1985)
- SPORTS (1986)
- Truth (1987)
- Yes, No (1988)
- Wave (1989)
- Natural (1990)
- NEW-S (1991)
- Impressive (1992)
- Human (1993)
- 夏の惑星 (1994)
- Welcome to the Rose Garden (1995)
- B.C. A.D. (1996)
- Blue in Red (1997)
- Gravity (1998)
- Sweet & Gentle (1999)
- T-Square (2000)
- Friendship (2000)
- Brasil (2001)
- Truth 21c
- New Road, Old Way (2002)
- Spirits (2003)
- T Comes Back - 25th Anniversary Album (2003)
- Groove globe (2004)
- Casiopea vs. T-Square (2004)
- Passion flower (2005)
- Blood music (2006)
- 33 (2007)
- Wonderful days (2008)
- Discoveries (2009)

T-Square - Natural (1990)


Gatunek: jazz fusion
Kompozycja: Masahiro Andoh (1, 2, 6, 9, 10), Hirotaka Izumi (3, 4, 7), Takeshi Itoh (5, 8)
Aranżacja i produkcja: T-Square
Wykonanie:
- Bianca Allen: głos (9)
- Hirotaka Izumi: klawisze
- Hiroyuki Noritake: perkusja
- Jack G. Beasley: głos (9)
- Keiko Yamakawa: harfa (2, 6, 7, 10)
- Masahiro Andoh: gitary
- Mayumi Tanabata: syntezatory
- Mitsuru Sutoh: gitara basowa
- Steve Reid: instrumenty perkusyjne (2, 6, 10), tło (4)
- Takeshi Itoh: saksofon altowy, EWI
- Toshihiro Nakanishi Group: smyczki (3, 7)

Całkiem możliwe, że nie jest to odpowiednia płytka, żeby w pełni zaprezentować kunszt twórczości T-Square - ostatecznie rzec można, że taka raczej nie istnieje). Zespół ten zawsze grał i gra na równym, wysokim poziomie, starając się za każdym razem przedstawić swoją muzyką coś innego.
„Natural” ma szczególne miejsce u mnie. Była to jedna z pierwszych ich płyt, które przesłuchałem, ale nie liczy się tu tylko sentyment. Trafiła ona w całości w mój gust natychmiastowo, co zdarza się po prawdzie bardzo rzadko. A co w niej takiego jest? Naturalność i opanowanie - tak można streścić zawartość tego albumu w dwóch słowach. Utwory nie są wcale spokojne, bynajmniej czułostkowe, marzycielskie itd. Ich celem nie jest podrażnienie uczuć, a wypełnienie duszy naturalnym ciepłem - kojącym i pogodnym, wprowadzającym w odprężenie ducha i pobudzenie ciała. Klimat całości można określić jako przełom wiosny i lata. Czasem spokojny i piękny, a kiedy indziej burzliwy w granicy umiaru żywiołów. Jednym zdaniem na koniec - album idealny do posłuchania na czas obecny (ja mogę go słuchać o każdej porze roku i dnia ;))

Ocena: 7(9)


T-Square - Natural

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz