piątek, 12 czerwca 2009

Osaka Monaurail - Eye Witness to the... Live in Heavy Funk System, Raindogs, Osaka, April 28, 2005"


Osaka Monaurail (オーサカ=モノレール), japoński zespół funkowy, złożony w 1992 w Osace, przez klawiszowca i perkusistę, Ryo Nakatę. Nazwa zespołu wywodzi się od tytułu utworu "(It's Not the Express) It's the J.B.'s Monaurail" amerykańskiej formacji funkowej Jamesa Browna z lat 70-tych - The J.B.'s. Tym samym również chcieli przedstawić na czym bazuje ich styl oraz czym się inspirują przy tworzeniu muzyki. W oryginale Osaka Monaurail, jako studencki zespół, składał się z 20 muzyków. Skład się mocno przerzedził gdy w 1993 band zaczął grać w lokalnym bar klubie. W 2003 roku nastapiła kolejna zmiana w personelu (odejście perkusisty Kensuke Okuse, oraz basisty Tsuyoshi Ouchi), tworząc skład w którym grają do dziś.
W 2000 roku nagrali pierwszy studyjny album "What It Is...What It Was", wydany również w postaci 12 calowej płyty winylowej.
Ich dotychczasowa twórczość liczy łącznie 22 wydawnictwa, w tym indywidualnych 6 albumów CD i 13 wydań winylowych.

Aktualny skład zespołu:

Ryo Nakata - klawisze, perkusja, wokal
Katsutoshi Hiraishi - puzon
Seiji Sakakibara - trąbka
Kentaro Yamagata - trąbka
Shimon Mukai - saksofon tenorowy, saksofon barytonowy, flet prosty
Dan Hayami - gitara
Yuichi Ikeda - gitara
Dai Nakamura - gitara basowa

Dyskografia:

- What it is... What it was (2000)
- Rumble'N Struggle (2002)
- Thankful (For What You've Done) (2004)
- Eye Witness to the... Live in Heavy Funk System, Raindogs, Osaka, April 28, 2005 (2005)
- Reality for the People (2006)
- Amen, Brother (2008)

Osaka Monaurail - Eye Witness to the... Live in Heavy Funk System, Raindogs, Osaka, April 28, 2005 (2005)


Gatunek: funk
Kompozycja, aranżacja i produkcja: Osaka Monaurail
Wykonanie:
Ryo Nakata - klawisze, wokal
Katsutoshi Hiraishi - puzon
Seiji Sakakibara - trąbka
Kentaro Yamagata - trąbka
Shimon Mukai - saksofon tenorowy, saksofon barytonowy, flet prosty
Dan Hayami - gitara
Yuichi Ikeda - gitara
Tsuyoshi Ouchi - gitara basowa
Kensuke Okuse - perkusja

Lista utworów:

01 Intro 1:25
02 What It is...What It Was 1:51
03 Thankful (For What You've Done) 4:31
04 (She Sure Is) Down And Out 2:47
05 That's My Desire 4:26
06 Thanks & Announcements 1:00
07 Soulful Strut 5:32
08 Spinning Off The Balance 1:41
09 Pick Up The Pieces One By One 3:47
10 Introduction To The 2nd Half 0:15
11 (I'm Coming Back to) The Coming-Back 3:44
12 Jam 1976 2:53
13 Medley - Back and Alive '77 ~ Two Houses Make a Happy Home 8:16
14 Theme From Shaft 4:39
15 Rumble'N Struggle 2:39
16 New New Type Thing 2:04
17 Mother Popcorn 1:29
18 Groovy. Groovy. Groovy 4:01
19 Double-Up. Now 7:56
20 Groovy. Groovy. Groovy (Reprise) 0:53
21 Take Me Back To Where I Belong 2:12
22 Jam 1976 (Reprise) 1:07
23 Whatever You Do 1:48
24 Grand Finale 1:55

Jako pierwszy z dyskografii Osaka Monaurail wybrałem jedyny indywidualny album koncertowy. Moim zdaniem jest to najlepszy krok w kierunku zapoznania się z twórczością zespołu, którego większość utworów powstała na występach na żywo, zanim zdecydowali się nagrać płytę w studiu. Mało tego, jest to wg mnie najlepsza ich płyta, nasycona w wielkim zakresie, żywą, czystą, funkową energią zupełnie w stylu nieśmiertelnego duchem króla, Jamesa Browna. Szczególnie polecam "Thankful (For What You've Done)", "Pick Up The Pieces One By One", "Groovy. Groovy. Groovy" oraz "Double Up. Now". Bardzo apetyczna jest również aranżacja motywu przewodniego z legendarnego Shafta. Zespół doskonale się wywiązał ze swojej koncepcji - kontynuowania drogi wyznaczonej przez The J.B.'s. Kategorycznie można powiedzieć więcej - włożyli w ramę charakteru swoich idoli własną duszę. Dodaje to nieco specyfiki i świeżości w klimacie całego koncertu (wyczuwalnej w całej ich twórczości, ale w tym przypadku najwyraźniej) oraz czyni ich intencje, czymś więcej niż ślepym naśladowaniem.
"Eye Witness to the..." powinien przynajmniej podejść pod gust każdemu wielbicielowi funku (i nie tylko ;)). Przewiduję jednak, że większości z nich wpadnie głębiej w serce, zwłaszcza że wśród muzyki dnia dzisiejszego taki klimat nie jest już łatwo odnaleźć.

Ocena: 7(8)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz